Kraftigt utökat rotavdrag - passa på innan avdraget sänks! Läs mer här

Allmänna villkor

ALLMÄNNA VILLKOR

ENWELL-bolagen, version 2025-11-14
Ladda ner PDF-versionen här

Dessa allmänna villkor ansluter till konsumentköplagen (2022:260), eftersom köpet huvudsakligen avser köp av produkter från ENWELL-bolag, avsedda att installeras endast såsom ett led i ENWELL-bolagets fullgörande av avtalet om köp av produkterna.

1. Parterna

Dessa allmänna avtalsvillkor tillämpas på alla köpeavtal om energilösningar samt tillhörande produkter mellan säljaren, ett ENWELL-bolag, såsom aktören specificeras i avtalet och som ingår ENWELL-koncernen och därvid verkar under ENWELL:s varumärke och koncept (nedan kallat ”ENWELL”) och privatpersoner som kunder (nedan kallat ”kund/kunden”).

I det följande benämns kunden och ENWELL tillsammans som ”parterna” samt var för sig som ”part”. Har köpet initierats eller förmedlats via av ENWELL anlitad aktör, såsom handelsagent eller annan fristående samarbetspart, är den aktören inte att ses som kundens avtalspart, utan ENWELL är alltid kundens säljare. Kunden förklarar sig därför även medveten om att den av ENWELL anlitade aktören, är en självständig rättslig aktör som därför inte äger rätt att rättsligt binda ENWELL vid åtaganden i förhållande till kunden.

2. Offert och underlag för kundbeställning m.m.

Av ENWELL utställd offert, avtalsförslag eller orderbekräftelse, liksom underlag till dessa, regleras alltid av dessa allmänna villkor. Sådana handlingar är preliminära och blir bindande för ENWELL endast under förutsättning att de baseras på korrekt och fullständig information från kunden. Offerten är vidare giltig i högst trettio (30) dagar från dagen för dess utställande, om inte annat anges.

Kunden är medveten om att ENWELL normalt genomför en kreditupplysning innan avtal ingås. Utfallet av kreditupplysningen kan medföra att avtal inte erbjuds eller att villkoren i offert eller avtalsförslag justeras, om det finns skälig anledning att anta att kunden inte kan fullgöra sina betalningsförpliktelser gentemot ENWELL.

3. Avtal

Efter kundens undertecknande av avtal, eller annan form för beställning, såsom elektronisk signering eller beställning via ENWELLs hemsida eller e-post, uppkommer bundenhet för kunden. Bundenhet för ENWELL uppkommer sedan först när orderbekräftelse, eller annan skriftlig eller elektronisk bekräftelse har lämnats av ENWELL till kunden.

Om kundens bekräftelse av avtalet avviker från beställning eller offert, exempelvis genom tillägg, ändring eller förbehåll, ska kundens bekräftelse betraktas som en ny förfrågan som ENWELL fritt kan anta eller avslå. Om kunden anser att ENWELL:s orderbekräftelse inte överensstämmer med beställningen, eller på annat sätt innehåller fel eller avvikelser, åligger det kunden att utan dröjsmål meddela ENWELL. Underlåtenhet att göra så innebär att bindande avtal anses ha kommit till stånd i enlighet med orderbekräftelsen.

Efter att parterna ingått avtal gäller avtalet enligt dess innehåll samt övriga avtalshandlingar och dessa allmänna villkor. Som utfyllande reglering ska konsumentköplagen (2022:260) tillämpas i tillämpliga delar, särskilt avseende leverans och installation. Om bestämmelser i avtalet avviker från lag ska avtalet äga företräde i den mån lagreglerna inte är tvingande till kundens fördel.

4. Distansavtal och ångerrätt

Om kundens köp omfattas av lagen om distansavtal (2005:59), gäller ångerrätt enligt denna lag. Kunden utövar ångerrätten genom att lämna ett skriftligt meddelande till ENWELL inom fjorton (14) dagar från den dag som anges i lag.

Kunden samtycker genom avtalet till att ENWELL får påbörja tillverkning, planering och installation innan ångerfristen löpt ut.

Om kunden ångrar köpet återbetalar ENWELL belopp inom fjorton (14) dagar, under förutsättning att kunden återsänt produkter. Retur sker på kundens bekostnad. Har produkter installerats ansvarar kunden själv för demontering.

5. Försäljning till kommersiell aktör

Om kunden är juridisk person, bostadsrättsförening eller enskild firma gäller köplagen (1990:931) samt ENWELL:s särskilda villkor för försäljning till juridiska personer.

6. Orderkontroll med platsbesök

ENWELL kan genomföra platsbesök efter avtal för att verifiera förutsättningar. Justeringar kan behöva göras. Om kundens tidigare information är felaktig kan extra kostnader uppstå eller avtalet hävas.

7. Beräkningar samt tillstånd

Kunden ansvarar för att alla uppgifter och förutsättningar som ligger till grund för avtalet är korrekta. Kunden ansvarar även för alla nödvändiga myndighetstillstånd, om inget annat avtalats.

8. Priset

ENWELL tillämpar normalt fast pris. Arbeten eller material som inte uttryckligen ingår debiteras som tillkommande arbeten. Kunden ansvarar för riktigheten i alla uppgifter som påverkar priset.

9. Betalning

Betalning ska ske enligt ENWELL:s slutfaktura, normalt inom tio (10) dagar. Kunden får inte hålla inne hela betalningen om fel finns, utan endast belopp motsvarande felaktiga delar.

Dröjsmålsränta och påminnelseavgifter kan tillkomma. ENWELL kan ta ut pappersfakturaavgift.

10. ROT-avdrag och Grön Teknik

Angivna avdrag är preliminära. Nekas avdrag av Skatteverket på grund av kunden debiteras kunden motsvarande belopp.

11. Betalning genom finansiering eller avbetalning

Om kunden finansierar via avbetalning gäller särskilda villkor. Vid utebliven betalning upphör avbetalningsplanen med omedelbar verkan.

12. Äganderättsförbehåll och överlåtelseförbud

Produkter förblir ENWELL:s egendom tills full betalning skett. Rättigheter och skyldigheter får inte överlåtas av kunden utan skriftligt godkännande.

13. Tider

ENWELL anger inga garanterade tidsfrister om det inte står i avtalet. Vid kundens sen avbokning kan ombokningsavgift tas ut.

14. Leverans av produkterna

Kunden ansvarar för lämplig avlastningsplats samt att skydda produkter som inte installeras direkt. Kunden ska reklamera skador inom tre (3) dagar.

15. Installation

ENWELL utför installation fackmannamässigt. Kunden ska tillhandahålla el, vatten och tillträde. Eventuella hinder eller bristande förutsättningar kan leda till extra kostnader.

16. Installation av värmepump

Installation omfattar anslutning till befintlig arbetsbrytare. Extra elarbeten debiteras som tillkommande arbeten. Kunden ska vara på plats och ordna tillträde och förbereda arbetsområdet.

17. Installation innefattande energiborrning

Kunden ska tillhandahålla el och vatten. Hinder kan orsaka merkostnader. Extra borrning, schaktning och hantering av vattenmassor kan tillkomma. ENWELL kan avbryta vid ogynnsam väderlek.

18. Inkoppling av värmepump & värmesystem

ENWELL ansvarar för fackmannamässig inkoppling men inte för fel i kundens befintliga system. Fel i befintligt system kan kräva ÄTA-arbeten.

19. Installation innefattande solcellsanläggningar och batterier

Kunden ansvarar för att elanläggningen är korrekt och att kabeldike är framdraget. Batteriet ska placeras enligt specificerade krav. Smartmätare kräver endast en huvudelcentral.

20. Destruktiva- och återställande åtgärder

Håltagning och liknande kan krävas. ENWELL återställer inte ytskikt eller mark om inte särskilt avtalats. Grovstädning ingår.

21. Byggnadernas skick samt fastighetens- och markens beskaffenhet

Kunden ansvarar för brister i befintliga byggnader och markförhållanden. ENWELL får avbryta vid osäkra förhållanden.

22. Ändrings-, Tilläggs- och Avgående arbeten

ÄTA-arbeten debiteras enligt prislista. Överenskommelse kan ske muntligt men bör dokumenteras.

23. Driftsättning och slutgenomgång

Vid färdigställande sker driftsättning och genomgång. Kunden ska närvara och underteckna protokoll. Om ingen genomgång sker anses installationen slutförd när ENWELL lämnat platsen.

24. Kundens bruk av produkterna

Kunden får endast använda produkter enligt manualer. Ingrepp av obehörig gör att garantier upphör att gälla.

25. Reklamation och preskription

Kunden ska reklamera inom skälig tid. Produktreklamation gäller i tre (3) år. Tjänster som avser fast egendom har tio (10) års reklamationsfrist.

26. Påföljder vid fel från ENWELL

ENWELL ska avhjälpa fel. Kunden kan hålla inne betalning motsvarande brist. Indirekta skador ersätts inte.

27. Garantier värmepump

ENWELL tillämpar två (2) års garanti enligt branschregler. Extra tillverkar-garantier gäller separat.

28. Garantier solcellsanläggning och batterier

Installation har fem (5) års garanti. Produktgarantier följer tillverkare. Garantin gäller inte vid felaktig användning eller obehöriga ingrepp.

29. Friskrivning samt Force majeure

ENWELL ansvarar inte för skador orsakade av kundens bristande underhåll, tredje part eller force majeure.

30. Personuppgifter samt marknadsföring

Kunden samtycker till personuppgiftsbehandling enligt GDPR. Uppgifter kan användas för administration och marknadsföring.

31. Försäkring

ENWELL ska ha ansvarsförsäkring. Kunden ansvarar för egna försäkringar på fastigheten.

32. Rättigheter

Ritningar och tekniskt material förblir ENWELL:s egendom och får endast användas för avtalet.

33. Ändringar/tillägg samt meddelanden m.m.

Ändringar ska ske skriftligen. ÄTA-arbeten kan bekräftas via sms eller e-post.

34. Tvist m.m.

Svensk lag gäller. Tvister prövas av allmän domstol. Kunden kan vända sig till ARN.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vänligen fyll i kontaktformuläret nedan så berättar vi mer om våra klimatsmarta lösningar. Någon av våra representanter kontaktar dig.

Rulla till toppen