Integritetspolicy

Integritetspolicy – Kunder


1. Vad omfattar denna integritetspolicy?

Denna integritetspolicy beskriver hur Enwell AB, organisationsnummer 556938-4307 (även kallat ”Enwell”, ”vi”, ”vår” eller ”oss”) använder dina personuppgifter i dina interaktioner med oss, vid leveransen av våra tjänster, vid digital kommunikation eller andra kommunikationskanaler. Vi kan ha separata integritetspolicyer för andra typer av produkter eller tjänster och vi kommer att informera dig om den tillämpliga integritetspolicyn i varje enskilt fall.

För mer information om hur vi använder cookies, se https://enwell.se/cookies/

I denna integritetspolicy finns information om vilka rättigheter du har och hur du utövar dem, inklusive rätten att invända mot en del av den behandling som vi utför. Mer information om dina rättigheter och hur du utövar dem förklaras i avsnitt 9 nedan, med rubriken ”Dina dataskyddsrättigheter”.

2. Vem är ansvarig för dina personuppgifter?

Enwell AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas enligt denna integritetspolicy vilket inkluderar samtliga helägda dotterbolag till Enwell AB. Vi ansvarar för att dina personuppgifter behandlas på ett tryggt och säkert sätt samt i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

Enwell AB
Org.nr: 556938-4307
Adress: Enwell AB, 117 59 Stockholm
Telefon: 010-602 35 00

3. Vilka personuppgifter behandlar vi?

Med personuppgifter menar vi information som direkt eller indirekt kan avse dig. I denna integritetspolicy beskrivs specifikt vilka av dina personuppgifter vi behandlar och på vilket sätt. Det kan till exempel vara ditt namn, din e-postadress eller ditt telefonnummer, och mer indirekta uppgifter om dig som information om din fastighet eller faktureringsinformation.

Vi samlar in personuppgifter direkt från dig och genom din användning av våra tjänster eller produkter. Vi samlar även in personuppgifter från andra parter om det krävs för att hålla vår information uppdaterad eller för att verifiera de uppgifter vi samlar in. Dessutom samlar vi in personuppgifter från tredje part för vårt berättigade intresse att identifiera nya kunder för att utveckla vår verksamhet, eller baserat på samtycke i situationer där du har lämnat ditt samtycke (så kallade ”leads”).

Vi samlar in och behandlar olika typer av personuppgifter beroende på dina interaktioner med oss och hur du använder våra produkter eller tjänster. Den här listan är en översikt. Mer information finns under varje scenario i avsnitt 4, som har rubriken ”Hur och varför behandlar vi dina personuppgifter?”.

  • Avtalsuppgifter: Information om ditt avtalsförhållande med Enwell till exempel avtalstyp, avtalstid, leveransadress och andra uppgifter i ditt avtal med oss.
  • Enhetsdata: Din IP-adress, cookieinställningar, cookies, operativsystem, enhet och webbläsarnamn.
  • Fastighetsdata: Information om din fastighet och dess värmesystem, elförbrukning och annan motsvarande information som är av vikt för er energilösning.
  • Finansiella uppgifter: Transaktionsdata, betalningar, betalningsinformation, fakturanummer, fakturareferensnummer, fakturaadress, resultat av kreditupplysning.
  • Identifikationsnummer: Ditt kundnummer, fastighetsbeteckning, anläggningsnummer, serienummer på installerade enheter.
  • Innehåll: Åsikter eller uttalanden från dig, till exempel som en del av en kundnöjdhetsmätning, uttryckta direkt till oss i våra sociala medier, information i chattar, information i e-postmeddelanden.
  • Kontaktuppgifter: Ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress.
  • Organisationsnummer: För företagskunder kan organisationsnumret ibland vara detsamma som ditt personnummer (till exempel om du är enskild näringsidkare). I sådana fall är även organisationsnumret en personuppgift.
  • Personnummer: Ditt unika nummer för dig som individ som är registrerat hos myndigheter.
  • Visuella data: Foton av din fastighet som visar var en installation ska ske, exempelvis av pannrummet för en värmepump eller taket för en solcellsanläggning.

De personuppgifter du delar med oss
Nedan anger vi vilka personuppgifter inom varje kategori som behandlas, om det skiljer sig från listan ovan.

4. Hur och varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar endast dina personuppgifter för specifika ändamål och i enlighet med gällande dataskyddslagar.

Nedan beskrivs syftet med behandlingen av dina personuppgifter, vilka personuppgifter vi behandlar, den rättsliga grunden, lagringstiden och vilka kategorier av tredje parter vi delar dina personuppgifter med.

Eventuella överföringar till tredje land specificeras också nedan, samt i avsnitt 6. Observera att vi behandlar olika personuppgifter om dig beroende på vilka tjänster vi tillhandahåller till dig, din relation med oss och dina interaktioner med oss. Se de relevanta behandlingsaktiviteterna under varje rubrik.

I vissa fall har vi uppgett att vi förlitar oss på ett berättigat intresse för att behandla dina personuppgifter. Du kan få mer information om vad vi har tagit hänsyn till när vi behandlar personuppgifter baserat på berättigat intresse. Kontaktuppgifterna hittar du i avsnitt 12 i denna integritetspolicy.

När behandlingen grundar sig på avtal eller rättslig skyldighet är det obligatoriskt att tillhandahålla dina personuppgifter. Om relevanta uppgifter inte tillhandahålls kommer vi inte att kunna tillhandahålla de köpta produkterna eller tjänsterna.

Vår utgångspunkt är att samtliga personuppgifter du som kund eller potentiell kund delar med oss ej är skyddade personuppgifter. I de fall du har skyddade personuppgifter ber vi dig använda fingerande personuppgifter i din kontakt med oss.

4 a Om du anmält intresse för våra tjänster genom att kontakta oss eller någon av våra samarbetspartners

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna svara på din intresseanmälan och erbjuda en relevant tjänst för dina behov.

Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi behandlar personuppgifter som du har lämnat.

  • Från dig: Kontaktuppgifter, information om din fastighet, visuella data om fastigheten
  • Från andra källor: Information om din fastighet, kreditupplysning

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter
Fullgörande av avtal eller för att vidta åtgärder på din begäran innan avtalet ingås.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
I 2 år efter vår senaste kontakt med dig.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Underleverantörer som är en del av vår leverans till dig, exempelvis leverantör av borrning vid nyinstallation av bergvärme
  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring

Överföring till tredjeland
Se avsnitt 6.

4 b Om du blir kund hos Enwell utökas vår behandling av personuppgifter från 4 a ovan till att även omfatta punkterna nedan

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera den tjänst vi kommit överens inklusive betalningshantering, garantiåtagande och dylikt samt kunna erbjuda dig service och kompletterande tjänster under den förväntade livslängden för tjänsten vi levererar.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar personuppgifter som du har lämnat.

  • Från dig: Personnummer i de fall detta är en förutsättning för att leverera tjänsten
  • Från andra källor: Information om din fastighet, betalningsinformation

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter
Fullgörande av avtal eller för att vidta åtgärder innan avtalet ingås samt att det är nödvändigt för vårt berättigade intresse av att erbjuda våra tjänster under den förväntade livslängden för tjänsten vi levererar.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
I 25 år efter färdigställd leverans.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Underleverantörer som är en del av vår leverans till dig, exempelvis leverantör av borrning vid nyinstallation av bergvärme
  • Produktleverantörer för garantiregistrering av de produkter som ingår i köpet
  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring

Överföring till tredjeland
Se avsnitt 6.

4 c. När du är företagskund eller potentiell företagskund

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter om verksamheten är företagskund hos Enwell eller potentiell kund vi kontaktar för att erbjuda våra tjänster. Vi hanterar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera den tjänst vi kommit överens inklusive betalningshantering, garantiåtagande och dylikt samt kunna erbjuda verksamheten service och kompletterande tjänster under den förväntade livslängden för tjänsten vi levererar.

Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi behandlar personuppgifter som du eller ditt företag har lämnat, publik information från hemsidor och dylikt samt rekommendationer från samarbetspartners.

  • Från dig: Kontaktuppgifter
  • Från andra källor: Kontaktuppgifter, kreditupplysning, fastighetsinformation

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter
Berättigat intresse att erbjuda våra tjänster till potentiella kunder.
Fullgörande av avtal eller för att vidta åtgärder innan avtalet ingås samt att det är nödvändigt för vårt berättigade intresse av att erbjuda våra tjänster under den förväntade livslängden för tjänsten vi levererar.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
I 25 månader efter färdigställd leverans.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Underleverantörer som är en del av vår leverans till verksamheten
  • Produktleverantörer för garantiregistrering av de produkter som ingår i köpet
  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring

Överföring till tredjeland
Se avsnitt 6.

4 d. Rättsliga anspråk och produktutveckling

För att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk eller tvister, eller misstänkt missbruk av en tjänst eller ett avtal.

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att fastställa, utöva eller försvara ett rättsligt anspråk eller en tvist, eller misstänkt missbruk av en tjänst eller ett avtal.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar personuppgifter som tillhandahålls av dig, offentliga myndigheter och/eller domstolar.

  • Från dig: Innehåll, kontaktuppgifter, uppgifter i förhållande till misstänkta incidenter och lagöverträdelser eller misstänkt missbruk av tjänst eller avtal, enhetsdata, finansiella uppgifter, mätdata, identifikationsnummer, personnummer, fastighetsinformation övrigt
  • Från andra källor: Mätdata.

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter
Nödvändigt för vårt berättigade intresse av att fastställa, utöva eller försvara ett rättsligt anspråk eller en tvist, eller misstänkt missbruk av en tjänst eller ett avtal.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
10 år från det att avtalsförhållandet upphört.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring
  • Externa advokatbyråer

Om det krävs enligt lag eller för att fastställa, utöva eller försvara vårt rättsliga anspråk, kan vi dela dina personuppgifter med offentliga myndigheter och/eller domstolar.

Överföring till tredjeland
Se avsnitt 6.

Produktutveckling

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att testa och vidareutveckla våra produkter och tjänster, däribland att genomföra analyser.

Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi behandlar personuppgifter som du har lämnat.

  • Från dig: Information om fastigheten

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter
Nödvändigt för det legitima syftet att testa och vidareutveckla våra tjänster och produkter.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
I 3 år.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring

Överföring till tredjeland
Se avsnitt 6.

5. Vem delar vi dina personuppgifter med?

Vi kommer endast att dela dina personuppgifter i den utsträckning vi har ett syfte och rättslig grund för att göra det. Vi har lämnat ytterligare information om uppgiftskategori, mottagare och syfte för varje behandlingsaktivitet i avsnitt 4.

6. Vart överför vi dina personuppgifter?

Vi strävar efter att behandla dina personuppgifter inom Europeiska unionen (”EU”) / Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (”EES”).

Personuppgifter som vi samlar in från dig kan dock komma att överföras till och lagras på platser utanför EU/EES. Överföringar till dessa platser görs endast om en tillräckligt hög nivå av dataskydd kan säkerställas. Vi säkerställer att lämpliga skyddsåtgärder finns på plats för att skydda överföringen av dina personuppgifter.

Om inte annat anges i avsnitt 4 lagras alla personuppgifter inom EU och EES.

När EU-kommissionens standardklausuler har ingåtts mellan oss och mottagaren av personuppgifterna utanför EU/EES innebär det att mottagaren garanterar att det skydd för dina personuppgifter som följer av GDPR fortfarande gäller. Vid behov vidtar vi särskilda tekniska och organisatoriska åtgärder så att skyddet av dina uppgifter kvarstår vid överföring till det aktuella landet utanför EU/EES.

Enwell använder leverantörer av IT-system och molnlagring med huvudkontor i USA. Alla överföringar som kan ske till följd av detta skyddas genom EU-US Privacy Framework och lämpliga skyddsåtgärder.

Om du vill ha mer information om våra skyddsåtgärder kan du alltid kontakta oss via kontaktuppgifterna i avsnitt 11 i denna integritetspolicy.

7. Profilering och automatiserat beslutsfattande

Vi utför en begränsad profilering om du är kund hos Enwell för att identifiera det kundsegment du tillhör. Vi utför profileringen utifrån din leveransadress och typ av tjänst.

8. Hur länge behandlar vi dina personuppgifter?

Vi kommer att behandla dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syften som anges ovan eller krävs enligt gällande lagar och förordningar. Vi har angett ytterligare information för varje syfte i avsnitt 4.

9. Dina dataskyddsrättigheter

Rätt till tillgång: Du har rätt att få information om vilka personuppgifter som behandlas av oss.

Rätt till rättelse: Du har rätt att korrigera eventuella felaktiga eller ofullständiga personuppgifter som behandlas av oss, med de begränsningar som följer av gällande regler.

Rätt till radering: Vi raderar personuppgifter när det inte längre finns någon rättslig grund för att spara uppgifterna. Du har rätt till omedelbar radering av dina personuppgifter under följande omständigheter:

  • behandlingen baseras på ditt samtycke, och du har återkallat ditt samtycke
  • dina personuppgifter är inte längre nödvändiga för de syften de behandlades för
  • dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring, och du har invänt mot att dina uppgifter används för detta syfte
  • uppgifterna har inte behandlats i enlighet med gällande bestämmelser
  • du invänder mot behandlingen och ditt intresse anses väga tyngre än den personuppgiftsansvariges berättigade intresse
  • radering krävs för att uppfylla en rättslig förpliktelse.

Rätt till begränsning: Du har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Detta gäller bland annat om du anser att personuppgifterna är felaktiga och du har bett oss rätta dem. Under tiden som utredning pågår kan du begära att behandlingen av personuppgifterna begränsas.

Rätt att göra invändningar: Du har rätt att invända mot att vi behandlar dina personuppgifter på grundval av berättigade intressen, inklusive behandling för direktmarknadsföringsändamål eller profilering för direktmarknadsföringsändamål, eller när vi utför en uppgift av allmänt intresse. Din invändning kommer att bifallas och vi kommer att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter, såvida inte behandlingen baseras på tvingande berättigade skäl eller är nödvändig för att utöva eller försvara rättsliga anspråk som kan komma att väckas av eller mot oss.

Rätt att återkalla ditt samtycke: I de fall vi förlitar oss på ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla detta samtycke, men det påverkar inte behandling som baseras på samtycke som getts innan samtycket återkallades. Vi kan dock ha andra rättsliga skäl för att behandla dina uppgifter för andra ändamål, till exempel de som anges ovan.

Rätt till dataportabilitet: Var och en som har sina personuppgifter registrerade hos oss har rätt att begära ut dessa uppgifter i ett allmänt använt och maskinläsbart format för exempelvis överföring till annan part.

10. Klagomål

Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du lämna in ett klagomål till dataskyddsmyndigheten i det land där du är bosatt eller där du arbetar, eller i det land där det påstådda intrånget ägde rum.

Kontaktuppgifter till dataskyddsmyndigheten där den personuppgiftsansvarige är bosatt: Integritetsskyddsmyndigheten, imy@imy.se.

Här hittar du en fullständig lista över dataskyddsmyndigheter i EU.

11. Kontaktinformation

Kontakta gdpr@enwell.se om du vill utöva dina dataskyddsrättigheter.

Om du vill kontakta personuppgiftsansvarig kan du nå oss via:

Enwell AB
Org.nr:
556938-4307
Adress: Enwell AB, 117 59 Stockholm
Telefon: 010-602 35 00

12. Säkerhet

Vi skyddar de personuppgifter vi har mot förlust, missbruk, obehörig åtkomst, utlämnande, ändring och förstörelse genom att vidta nödvändiga administrativa, organisatoriska och tekniska säkerhetsåtgärder.

13. Ändringar av denna integritetspolicy

Denna integritetspolicy kan uppdateras då och då. Vi kommer att meddela dig direkt när väsentliga uppdateringar ska göras. Vi kan också komma att meddela dig på andra sätt, till exempel genom ett meddelande på vår webbplats.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vänligen fyll i kontaktformuläret nedan så berättar vi mer om våra klimatsmarta lösningar. Någon av våra representanter kontaktar dig.

Rulla till toppen